Nationale Nederlanden

De ronde glazen lift is gammel en trekt zich moeizaam bonkend naar boven. Niet de ultrastille kooi die men verwacht van een nieuw kantoorgebouw dat aan alle kanten glimt en spiegelt, en dat ook nog het Nederlands hoogterecord heeft gebroken.

Bij de derde etage volgt een overstap naar een van de 22 andere liften. Daar is meer werk van gemaakt. Met zes meter per seconden gaat het soepel naar de 37ste verdieping, ter hoogte van de reusachtige oranje N die alle Rotterdammers vertelt waar het station ligt. En Nationale-Nederlanden zelf.

Hoewel het gebouw Delftse Poort al een half jaar in gebruik is, wordt het pas woensdag officieel door prinses Margriet geopend. In de twee torens aan het Weena zijn alle Rotterdamse medewerkers van Nationale-Nederlanden en RVS ondergebracht. Op dit moment zijn dat er ongeveer 2.700, die tot voor kort over zes kantoren in de stad waren verdeeld.

De prominente locatie van het terrein, minder dan een steenworp van het Centraal Station, was in 1985 nog bestemd voor het provinciehuis van Rijnmond. Een dag na de begrafenis van het Openbaar Lichaam Rijnmond meldde Nationale-Nederlanden zich bij de gemeente voor de condoléances èn om de overname van het perceel Weena 505 te bezegelen.

De verzekeringsmaatschappij heeft met de bouw van de Delftse Poort nooit de ambitie gehad zich te mengen in de hoogbouwstrijd aan de Rotterdamse kantorenstraat, zegt oud-directeur H. Rademakers van Nationale-Nederlanden Vastgoed. Maar, nu het toch ter sprake komt, „de skyline van Rotterdam is er bepaald niet minder” op geworden. „Omdat de ruimte beperkt was moesten we wel omhoog. De raad van bestuur besloot dat alle medewerkers in Rotterdam in één gebouw moesten worden gehuisvest. Aanvankelijk gingen we uit van een gebouw met een hoogte van 90 meter, net als de meeste andere aan het Weena.”

Het bedrijf koos voor deze plek vanwege de centrale ligging. Alle lijnen van het openbaar vervoer komen vroeg of laat bij het station terecht. Daardoor kon – zo is nu gebleken – de parkeercapaciteit in de twee bovengrondse garages van de aanvankelijk geplande elfhonderd plaatsen worden teruggebracht tot zeshonderd. Nationale-Nederlanden besteedde de verantwoordelijkheid voor het ontwerp uit aan de architect ir. A. Bonnema en formeerde de bouwcombinatie Delftse Poort, waarin BAM, Bredero Bouw en Muwi vertegenwoordigd waren.

Bonnema ontwierp twee losstaande torens waarin de medewerkers van RVS, Hypotheken en Levensverzekeringen zich als „dorpsgenoten” kunnen bewegen, zegt H. Huizinga, lid van de raad van bestuur. Het dorp heeft een bruto vloeroppervlak van 106.000 vierkante meter; 800 van de bijna 3.000 bewoners kunnen tegelijk eten in het restaurant. Daarnaast is er een sportzaal, die mogelijk wordt uitgebreid met een fitnessruimte. In de grote openbare hal op de begane grond werd plaats gemaakt voor zeven winkels en een dependance van het museum Boymans-Van Beuningen. De totale investering voor het gebouw bedraagt ongeveer 410 miljoen gulden. Om de inrichting van de kantoren vooraf te kunnen bepalen liet Nationale-Nederlanden in een loods in Schiedam een complete etage voorbouwen, inclusief het meubilair en de toiletten.

Dat het concern binnenshuis voor het kunstthema ‘glas’ heeft gekozen als toegevoegde waarde voor de dorpsbewoners, zal voor passanten op het Weena geen verrassing zijn. De eerste etages hebben geen spiegelend glas. Vanaf de derde verdieping is de buitenbeglazing zonwerend. Voor Nationale-Nederland was dat een vereiste, want spiegelend glas bespaart ongeveer 40 procent op de energiekosten.

uit:
NRC Handelsblad
16 mei 1992