De Maastorenflat

Rotterdam wordt verrijkt met een nieuwe torenflat, die tot een hoogte van 49 meter reikt. Het bouwwerk, dat boven drie kantoorverdiepingen 11 verdiepingen met flats heeft, komt aan de Maas bij de Leuvebrug, vlak bij de plaats van het toekomstige scheepvaartmonument. Volgende week wordt er de eerste paal voor geslagen. Het krijgt de naam Maas-torenflat.

Het plan is in recordtempo afgewerkt. Eind oktober werd het opgevat en dank zij de voortreffelijke medewerking van alle overheidsinstanties kan men thans reeds met de bouw beginnen….

Het wordt als betonskelet uitgevoerd en gefundeerd met betonpalen. Het grondoppervlak is ongeveer 430 m2. In de kelder zijn de algemene installaties aangebracht, evenals de bergingen voor de flatbewoners. Boven de kelder is een garage geprojecteerd, die aan de achterzijde van het gebouw toegankelijk is en waarin de bewoners hun auto’s kunnen stallen. De begane grond en de drie daarboven gelegen verdiepingen zijn bestemd voor kantoren, met eigen ingang aan de Westzeedijkzijde. Hierboven liggen in elf woonlagen 44 flats, die hun ingang hebben aan de kant van de Schiedamsedijk. Van deze flats uit heeft men ongetwijfeld een prachtig uitzicht op de rivier.

Twee volautomatische snellopende liften zorgen voor de verticale verbinding.

De flats krijgen geheel afgewerkte vloeren, badkamers, keukeninrichting, automatische vuilafvoer, een centraal radio- en televisie antennesysteem, centrale verwarming en warmwaterinstallaties, aangesloten op de stadsverwarming.

De bouw geschiedt voor rekening van het pensioenfonds van de N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij door de N.V. aannemingsmaatschappij J.P. van Eesteren, naar het ontwerp van architect H.D. Bakker. De N.V. van Eesteren bouwde reeds in Rotterdam het Erasmushuis en de flat aan de Kralingse Plas.

uit:
Het Vrije Volk
10 december 1953