Laatste kantoorgebouw aan het Weena

Voor het allerlaatste stukje Weena in Rotterdam, pal voor het Texacogebouw, komt een gloednieuw kantoorgebouw, dat bestaat uit drie delen. Aan de Lijnbaanzijde zit een gat dat volgens architect Brouwer van het Haagse bureau Van Veldhoven en Partners ‘een crescendo naar de Lijnbaan toe is’, ‘zorgt voor een climax bij de poort’ en vooral ‘voor een stukje levendigheid’.

Met de complimenten aan de architect werd gisteren het bouwplan ontvangen in de Rotterdamse raadscommissie Ruimtelijke Ordening, Verkeer en Vervoer. Enige onduidelijkheid bleef bestaan over de aanpak van de begane grond. Opdrachtgever ABP wil tussen het Texacogebouw en deze nieuwbouw een smalle straat met winkels, Stadsontwikkeling wil dat ook, maar tevens winkelingangen aan het Weena.

Bij de gemeentelijke dienst Stadsontwikkeling was met ook bijzonder te spreken over het ontwerp dat eenheid brengt in die (zuidelijke) wand. R. Volk van die dienst zei: „lemand met twee blauwe ogen heeft blauwe ogen. lemand met twee bruine ogen heeft bruine ogen, maar wat heeft iemand met een blauw en een bruin oog? Het lijkt er nu op dat het Weena toch blauwe ogen krijgt.”

Voorzover dit voor de gewone toehoorder van de raadscommissie niet zo begrijpelijk klonk, was daar nog de uitleg van architect Brouwer die garandeerde dat door de openingen in de nieuwbouw een maximaal uitzicht voor het bestaande erachter liggende gebouw komt. Tevens krijgt de nieuwbouw „aan de achterzijde buikvormige uitstulpingen. Aan de voorkant, het Weena, zorgt het suggestief constructieframe voor eenheid. Er is als het ware een glazen behangetje van boven naar beneden gedrapeerd.”

De leden van de commissie vonden het plan goed, zij het dat raadslid Aubert (PvdA) vond dat Rotterdam soms te veel van de levendigheid van het centrum achter gebouwen verstopt. Hij wilde ook grensgebieden tussen verschillende plannen (Lijnbaan/Weena bijvoorbeeld) nauwgezet in de gaten houden.

Een gebouw dat bestaat uit drie gedeelten plus een gapend gat ter hoogte van de Lijnbaan. Het komt voor het Texacogebouw.

uit:
Het Vrije Volk
23 augustus 1989